Er bestaat geen creativiteit zonder kwetsbaarheid. Die les leerde ik van dr. Brené Brown die hier 20 jaar onderzoek naar heeft gedaan. Wil je met je bedrijf het verschil maken, dan zul je creatief moeten zijn. En dus ook kwetsbaar. En om kwetsbaar te kunnen zijn is er moed nodig.
De angst voelen en het tóch doen
Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar ik heb vroeger geleerd dat kwetsbaarheid vooral een teken van zwakte is.
Toch kan ik nu zeggen dat op alle momenten dat ik ooit moedig ben geweest, er onzekerheid, angst of schaamte (tekenen van kwetsbaarheid) aan vooraf gingen. Dat kunnen ook kleine momenten zijn. Toen ik bijvoorbeeld onlangs ‘nee’ zei tegen een goede vriendin die al drie keer heeft gevraagd om af te spreken; toen ik op 7-jarige leeftijd het podium op moest voor een mini-playbackshow; toen ik mijn vaste baan opzegde; toen ik voor het eerst ging presenteren bij een opdrachtgever; enzovoorts, enzovoorts.
In elke situatie weer kwam kwetsbaarheid de hoek om kijken. Moed is de angst voelen en het tóch doen.
Meer zichtbaarheid, meer moed
Zichtbaarheid, en meer zichtbaar worden, is één van die gebieden waarbij kwetsbaarheid een rol speelt. En dus is ook hier moed voor nodig.
Er zijn bedrijven die zichtbaar zijn zonder kwetsbaarheid te tonen. Die kiezen voor de veilige variant. Bijvoorbeeld door enkel succesverhalen te delen, door enkel te vertellen hoe goed hun producten zijn en die nooit zelf op de foto verschijnen maar enkel hun producten tonen.
Niets mis mee. Maar échte zichtbaarheid – op een manier waarop mensen zich met je kunnen verbinden – zul je hier niet mee bereiken.
Succes ligt namelijk buiten je comfortzone.
Wil je meer zichtbaar zijn?
Wil je klanten écht aan je binden, zodat ze (onvoorwaardelijk) voor jou kiezen? Ga dan in het licht staan en laat de wereld zien wie je écht bent. Mensen doen zaken met mensen!
En als je graag wilt weten hoe je dat goed aan kunt pakken, zodat je zichtbaarheid vergroot maar je toch dichtbij jezelf blijft, noteer dan alvast vrijdagmiddag 23 augustus in je agenda voor de Content Inspiratiesessie. Tijdens deze sessie reik ik ideeën en methoden aan om door middel van content creatie méér zichtbaarheid – en dus méér verbinding met de juiste klanten – tot stand te brengen.
No guts, no glory!