fbpx
Is storytelling een marketingtool? En als het een marketingtool is, werkt het dan wel? Of wordt het dan té commercieel omdat het gericht is op meer verkoop of het verkrijgen van een beter imago? Deze vragen kwamen naar boven toen ik de volgende tweet de wereld in slingerde, na aanleiding van een webinar over storytelling: ‘Storytelling is eigenlijk niets meer dan het vertellen van je eigen verhaal. Geen gelul, maar echte anekdotes #storytelling #marketing’

Na deze tweet kwam er iets op gang. Het werd vele malen gedeeld en als ‘favoriet’ bestempeld via Twitter. Iets waar ik van stond te kijken. Het was enkel mijn eigen visie op storytelling dat veel mensen liet nadenken. Ook vonden sommigen mensen het jammer dat Storytelling als marketingmiddel werd ingezet om daarmee de verkoop te bevorderen. Een verkoopstrategie. Anderen waren het daarentegen helemaal met mij eens en voegden er zelf nog aan toe dat storytelling geen kwaad kan zolang het oprecht en eerlijk is. Natuurlijk valt er van beide visies iets te zeggen.

Storytelling bestaat net zolang als de mensheid

Toch denk ik dat Storytelling niet zozeer een verkoopstrategie is. Storytelling, of het vertellen van verhalen, bestaat al eeuwen. Onze voorouders deden het ook. Zij waren niet bezig met verkoop. Zij wilden graag kennis delen of familieverhalen overbrengen van generatie naar generatie. Verhalen spreken tot de verbeelding, je onthoudt het beter dan een opsomming van feiten. Daar is toch niets mis mee? Dat er de laatste tijd zoveel over te doen is komt omdat ze ‘verhalen vertellen’ hebben veranderd in het populaire woord ‘storytelling’.

Storytelling in bedrijven

Storytelling bestaat dus net zolang als de mensheid. Echter, binnen bedrijven werd het voorheen nog nauwelijks toegepast. Slogans, een opsomming van voordelen, een visie en een missie moesten de doelgroep vertellen met wat voor soort bedrijf ze te maken hadden en hen overtuigen om zaken te met hen te gaan doen. Echter, bedrijven praten het liefst over omzetcijfers en kreten als: klantgericht, betrokken en professioneel. Zo gaan er dertien in een dozijn.

Origineel is het niet. En veel mensen die gorddroge feiten onthouden ken ik ook niet. Pas wanneer je een verhaal uit je hart vertelt, een écht verhaal over jezelf, inclusief anekdotes, voorbeelden en details, pas dan worden verhalen onthouden. Een goed verhaal laat zien wie je bent, waarom je bent zoals je bent, waarom je doet zoals je doet. Het is veel meer dan enkel een visie of missie. Het geeft de persoon weer achter het verhaal. Dat geldt ook voor organisaties. Laat zien wie je bent! Dat is pas interessant!

Storytelling helpt

Op de hoofdvraag of storytelling een marketingtool is, kan ik dit zeggen: als je door het vertellen van authentieke, echte verhalen over (het ontstaan) van je bedrijf de doelgroep weet te interesseren en aan je weet te binden, dan zou dat als marketingtool kunnen worden gezien. Echter, je legt de doelgroep niets op. Je geeft alleen informatie over je bedrijf in de vorm van een verhaal. Je wilt als consument toch weten wat voor soort bedrijf er achter de producten of diensten zit? Storytelling helpt.