fbpx

Wat als je veel marketingmiddelen tot je beschikking hebt waarmee je voor veel geld veel mensen bereikt. Is je marketing dan geslaagd?
Wat als je je marketingbeleid vooral is gericht is op de selectie van marketingmiddelen die passen bij de doelgroep? Ben je dan effectief bezig?
Wat als je je veel exposure genereert en je merknaam overal bekend is. Krijg je daarmee een succesvol bedrijf?
Ja, je kan veel nieuwe klanten binnenhalen wanneer je veel mensen bereikt.
Ja, het is mogelijk om effectief sales te genereren wanneer je jouw middelen afstemt op de doelgroep.
Ja, met veel exposure en een hoge naamsbekendheid zou je een succesvol bedrijf kunnen krijgen.

Maar bovenstaande antwoorden zijn vooral Voorwaarden om succesvol te kúnnen zijn, het is niet per definitie zo. Want ook mét veel exposure, mét een hoge naamsbekendheid, mét een juiste doelgroepsegmentatie en zelfs mét een berg geld zou het kunnen dat er onder aan de streep maar weinig opdrachten bijkomen.

Sterker nog: zelfs wanneer je je stinkende best hebt gedaan om een fantastische marketingstrategie te maken, kan het nog tegenvallen. En zelfs wanneer de sales funnel van je bedrijf er perfect uitziet, kunnen mensen onderweg afhaken, nietwaar?

Over indruk maken

Laten we nog een stapje dieper gaan en ons de volgende vraag stellen:

“Hoe zou je marketing van je bedrijf eruit zien zonder de gedachte dat je indruk moet maken?” Hoe zou de sales eruit dan uitzien?”

Ook ik heb lang gedacht dat ‘indruk maken’ mijn eerste prioriteit was. Overal een stukje ‘indruk achterlaten’ en het zou vanzelf gaan lopen, dacht ik. En daarmee werd het iets waar ik naar streefde. Streven naar iets, zonder echt iets te kunnen bijdragen, dat werkte niet. Hoe zit dat?

Van indruk maken naar bijdragen

Indruk maken doe je pas wanneer je hebt kunnen bijdragen. Niet andersom. Wanneer je stopt met streven naar indruk en start met bijdragen, verandert er iets. Je zult merken dat wanneer jij niet langer indruk wilt maken, maar daadwerkelijk wilt bijdragen, er een omslag plaatsvindt. Je doet nog steeds dezelfde dingen, maar je doet ze om een andere reden. Vanuit een positieve intentie. Pas dan, kun je echt van waarde zijn. Dit gebeurt alleen als je écht wil bijdragen, niet als het nog steeds een van je vele marketingtrucjes is.

Kijken, kijken, maar niet kopen

Het is gaaf om een flyer te hebben die er echt uitspringt qua ontwerp. Een een website die zó mooi is, dat je er prijzen mee zou kunnen winnen.  Maar zelfs met een indrukwekkend mooi design, loop je het risico dat mensen ‘kijken, kijken’ maar niet ‘kopen’. Is dat wat je wil?

I don’t think so.

Begin daarom met het zichtbaar maken van jouw Bijdrage, zodat je daarna flink Indruk kunt maken (en ja, dan helpt die supermooie flyer natuurlijk wél).

First things first

Die bijdrage, dat kan natuurlijk van alles zijn. Een betere, vrijere of duurzamere wereld, meer tolerantie op de werkvloer, een veilige straat of buurt, meer genieten, het gezinsgeluk vergroten, meer ontspanning, minder zorgen, meer blije mensen, minder stress, betere resultaten enz. Ik noem maar wat. Want wat het ook voor jouw klanten (uiteindelijk) mag zijn, die bijdrage heeft enkel kracht als ze zichtbaar is.

Werk daarom eerst aan het vertalen van jouw bijdrage in een boodschap, zodat mensen (die die bijdrage willen realiseren) erop aan kunnen haken. Doe dat zorgvuldig, zodat helder en begrijpelijk is wat de relatie tussen jouw product/dienst en de bijdrage is. Pas dan breng je mensen in beweging. En doe het vanuit jouw unieke persoonlijkheid. Daarin verschil je (altijd!) van jouw concurrenten.

En het mooie is dat juist dóór die sterke en unieke boodschap, je marketingstrategie wél gaat werken.

Wil je hier wat meer over weten of kan ik je hierbij helpen? Laat het me weten! Wacht niet langer en zet jouw talenten, interesses, persoonlijkheid en eigenschappen in om waarde toe te voegen aan de levens van anderen!

Deel deze blog