In het begin van het jaar schrijven we een nieuw marketingplan. Maar als we verder in het jaar zijn merken we al gauw dat we vooral bezig zijn met de alledaagse taken (want dat zijn er nogal wat!). Het plan verdwijnt in de la. De aandacht voor de marketingstrategie verzwakt en aan het einde van het jaar zul je merken dat de doelen niet behaald zijn. Zonde! Want een marketingplan kan enorm bijdragen aan het succes van de onderneming. Daarom deel ik een aantal tips zodat je dit keer wél je doelen behaald en er het maximale uithaalt!
Een marketingplan schrijven is één, maar dan ben je er nog niet.
Want schrijven van een plan, dat kunnen we (bijna) allemaal wel. Maar zijn de voorwaarden ook aanwezig om het plan daadwerkelijk te laten slagen in de uitvoering? Is er voldoende budget beschikbaar? Is er iemand hoofdverantwoordelijk voor de naleving van het plan? Zijn er realistische doelen gesteld? Het zijn de veelvoorkomende valkuilen van een strategisch marketingplan.
Tip! Schrijf een plan dat direct uitvoerbaar is.
Een marketingplan wordt omschreven als een ‘must’ van iedere onderneming.
We streven allemaal naar een hogere omzet, meer klanten, een goed imago en een grote naamsbekendheid. Maar wat betekent dat, méér omzet? Over hoeveel euro hebben we het dan precies? En over hoeveel nieuwe klanten praten we? Hoeveel extra klanten zijn dat er per maand? Per week? Per dag?Wat is volgens de organisatie een ‘goed’ imago? En hoe ga je te weten komen of je dat ‘goede’ imago wel of niet behaald hebt aan het einde van het jaar?
Tip! Maak de marketingdoelen concreet en meetbaar.
Een marketingplan is een plan van iedereen.
Er wordt weleens gedacht dat het marketingplan een project is enkel van de marketingmedewerker. Niets is minder waar. Een marketingplan dient de hele organisatie. Iedereen wilt toch dat het een succes wordt? Dat de organisatie groeit? Alle medewerkers dragen bij aan dat succes. En aan de communicatie. De telefoniste vertelt iets aan de telefoon… De servicedesk medewerker reageert via e-mail op een bericht… De HRM-verantwoordelijke neemt nieuwe medewerkers aan vertelt over de organisatie… En ga zo maar door.
Tip! Zorg dat iedereen betrokken wordt bij het plan.
Wat zijn de unieke kanten van het bedrijf?
Wat kunnen jullie samen beter dan alle concurrenten? Waar blinkt jullie bedrijf nu écht in uit? Focus je enkel op hetgeen je megagoed in bent. Investeer hierin. Communiceer erover. Dit is waar je marketingplan over zal gaan.
Tip! Ga uit van de eigen kracht van de organisatie en kijk niet teveel naar wat concurrenten doen.
Alle neuzen dezelfde kant op.
Wanneer de doelen helder en meetbaar zijn… Alle medewerkers weten wat er staat te gebeuren… Betrokken zijn bij het proces… Weten wat te communiceren en wat niet… Er voldoende tijd en budget aanwezig is… Een hoofdverantwoordelijk aangewezen is voor de naleving van het plan… Er een plan ligt dat geschreven is vanuit de eigen kracht van de onderneming… Dat gebaseerd is op de unieke kanten van het product/dienst… En praktisch van aard is…
Dan is de kans groot dat het marketingplan dit jaar niet in de la verdwijnt maar als leidraad wordt gebruikt in alle toekomstige communicatie.
Door het plan niet het project van de marketingmedewerker te laten zijn, maar van iedereen
Zal het geloof in de organisatie groeien… Voelen mensen de betrokkenheid… Zal er hard worden gewerkt… Worden de juiste klanten aangetrokken… De omzet vergroot… Doelen behaald… En succesvol worden gecommuniceerd. Een marketingplan geeft richting. Biedt een houvast. Iedereen weet waar ie aan toe is. Waar de organisatie naartoe wil.
Een marketing schrijven is geen hogere wiskunde, maar is wel degelijk belangrijk. Een plan schept een optimaal klimaat voor het behalen van de resultaten. Een marketingplan schrijven hoeft ook niet veel tijd en energie te kosten. Schrijf samen met je team een plan dat wérkt! Een pragmatisch plan waar je direct mee uit de voeten kunt. Een plan dat je stap voor stap meeneemt in hetgeen er staat te gebeuren. Eenvoudig en kort van stof. Door iedereen te begrijpen. En direct toe te passen.
Dit jaar krijgt de marketingstrategie de aandacht die het verdient.
Start vandaag nog en haal er het maximale uit! Er liggen kansen voor het oprapen! Wordt hier bewust van.
Veel succes!
En mocht je openstaan voor meer nieuwe inzichten en frisse ideeën, weet je me te vinden ;).
Rosian Custers