Succesvol ondernemen en communiceren door te kiezen

Geplaatst op woensdag 14 december - 15:52

Een bedrijf starten is niet moeilijk. Na het invullen van een aantal Kamer van Koophandel-formulieren mag je jezelf ondernemer noemen. Maar dan? Hoe word je vervolgens een goede en succesvolle ondernemer? Dan moet je toch iets doen om ervoor te zorgen dat jouw diensten of producten worden verkocht. Uit eigen ervaring (en van ondernemers om me heen) weet ik dat keuzes maken in wat je doet en wie je wilt aanspreken, dé randvoorwaarden zijn voor succesvol ondernemerschap!

Kies je expertise

Soms zie ik bedrijven of ZZP’ers met keuzestress. Ze hebben een enorm product- of dienstenassortiment op hun website staan. Zo zijn er mensen die zichzelf ‘management consultant’ noemen. Een breed begrip, waar niet gelijk een concreet beeld aan kleeft. Met als gevolg dat anderen niet weten waar ze de management consultant feitelijk voor kunnen vragen. Mijn eerste tip is daarom: kies bewust voor specifieke diensten of producten die bij je passen. Door jezelf bijvoorbeeld ‘financieel adviseur’ te noemen in plaats van ‘management consultant’ geef je jouw diensten een duidelijk kader. Eenvoudiger uit te leggen naar anderen ook.

Zelf heb ik dit ook gedaan. Ik ben opgeleid als marketing- en communicatieprofessional. Ik zou me zowel als communicatieadviseur, persvoorlichter, community manager als mediaplanner (om maar een paar voorbeelden te noemen) kunnen profileren. Toch doe ik dat niet, omdat ik bewust heb gekozen voor datgene waar mijn hart ligt, waar ik goed in ben en waar voldoende vraag naar is: content marketing. Dat kan jij ook!

Kies je doelgroep

Naast het kiezen van een specifieke expertise merk ik ook dat het van belang is een specifieke doelgroep te kiezen. Dat klinkt eng (is het ook!) maar na een tijdje ga je ervaren dat het in je voordeel werkt. Zo had ik laatst een opdracht bij een bedrijf in Rotterdam afgewezen omdat het niet tot mijn doelgroep behoorde. Het bedrijf was te groot voor mij, lag te ver weg en functioneerde in een totaal andere branche als waar ik normaliter voor werk. Mijn ervaring en kennis liggen bij MKB-bedrijven met een technische grondslag in Limburg en Brabant. Voor bedrijven die te klein zijn om een eigen marketingafdeling te hebben maar te groot om niets aan marketing te doen, wil ik het verschil maken. In de praktijk komt dit vaak neer op bedrijven tussen de 10 en 50 medewerkers.

Bij het verkondigen van mijn keuze voor een specifieke doelgroep beklijft me een eng gevoel, want door te kiezen gooi ik de deur dicht voor een groot potentieel aan klanten.  Toch ben ik blij met de bewuste en specifieke keuzes voor expertise en doelgroep. Door ‘nee’ te zeggen tegen het Rotterdamse bedrijf, kon ik ‘ja’ zeggen tegen andere bedrijven waar ik veel meer voor kon betekenen. Een goede keus dus!

kies doelgroep

Bedrijven doen liever zaken met specialisten

Bij het inhuren van diensten, of het afnemen van producten, zoeken de meeste bedrijven naar specialisten die veel kennis hebben van een bepaald gebied en/of industrie. Specialisten hebben allerlei voordelen, want ze zijn al bekend met het werk en de branche, kunnen gemakkelijker meedenken, snappen eerder wat je als opdrachtgever bedoelt omdat ze al ervaring hebben opgedaan bij collega’s uit de sector. Bedrijven huren pas iemand in als ze een specifiek probleem hebben die de eigen medewerkers niet op kunnen lossen. Een specialist dus.

Dus durf te kiezen; de eerste stap naar succesvol ondernemerschap. Wat kies jij?

Succesvol ondernemen en content marketing

Keuzes maken bevordert niet alleen succesvol ondernemen, maar ook succesvol communiceren. Bedrijven die durven te kiezen voor een specifieke expertise en doelgroep, kunnen ook gericht communiceren met de klant (en dat scheelt ook in de kosten!) waardoor de doelgroep zich aangesproken gaat voelen. Content marketing is bij uitstek het middel om de specifieke doelgroep aan je te binden. Bijvoorbeeld door in blogs antwoord te geven op de specifieke vragen en uitdagingen van (potentiële) klanten en hen zo te helpen.

Hulp nodig bij het kiezen?

Kiezen is lastig en hoef je niet alleen te doen. Onder het genot van een kop koffie kunnen we samen kijken wat voor jou de beste keuzes zijn. Maak vrijblijvend een afspraak. Graag tot ziens en bedankt voor het lezen!

Rosian Custers

Neem contact op
contentmarketingondernemensuccesvol ondernemen

Laat een reactie achter