Sophie Hilbrand: het ultieme voorbeeld van personal branding

Geplaatst op donderdag 30 maart - 10:09

De afgelopen weken zit ik in op dinsdagavond aan de buis gekluisterd voor het programma ‘Sophie in de mentale kreukels’ waarbij Sophie Hilbrand (BNN) opzoek gaat naar de oorzaken en oplossingen van burn-outs. Wat een leuk en interessant programma! Niet op de laatste plaats omdat Sophie het presenteert. Ze stelt zich open en kwetsbaar op wanneer ze over haar eigen ervaringen praat. Ze is echt. Dat bindt en boeit.  Geen toneelspel, geen masker maar gewoon zoals ze is: oprecht en geïnteresseerd. En dat spreekt me erg aan! Voor mij is Sophie Hilbrand het ultieme voorbeeld van personal branding. Ze onderscheidt zich van andere presentatoren door zichzelf te zijn.  Haar persoonlijkheid is haar merk en dat verbindt haar met vele kijkers.

Hoe verbinding ontstaat

Je vraagt je misschien af waarom een marketeer dit allemaal opschrijft. Dat is niet voor niets. In mijn vakgebied draait het om verbinding. Die verbinding ontstaat door gemeenschappelijke visies en gedragingen; de zogenaamde kernwaarden. Dáár waar iemand (of een organisatie) voor staat.

Sophie en ik delen kernwaarden als ‘authenticiteit’, ‘avontuurlijk’, ‘bezieling’, ‘daadkracht’, ‘geluk’, ‘vrijheid’ en ‘nieuwsgierigheid’. Daarom spreken mij haar persoonlijkheid en programma’s zo aan. Maar ook programma’s (en de daarbij horende presentatoren) als ‘Floortje naar het einde van de wereld’, ‘Lauren!‘ en ‘De Hokjesman’ hebben om diezelfde redenen mijn aandacht.

Verbinding ontstaat niet alleen tussen mensen en bekende Nederlanders. Ook tussen mensen en bedrijven.

verbinden

Ook bedrijven verbinden

Ook bedrijven verbinden zich met mensen (potentiële klanten) door het delen van hun kernwaarden. Is duurzaamheid een belangrijke kernwaarde van je bedrijf? Dan zullen mensen die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan, geneigd zijn jouw duurzame producten te kopen. Is veiligheid en kwaliteit belangrijk? Dan koop je eerder een Volvo dan een Alfa Romeo (om maar een voorbeeld te noemen). Het is dus, ook voor bedrijven, belangrijk dat de kernwaarden zichtbaar gemaakt worden. Want daar kunnen mensen zich mee verbinden. Net zoals Sophie mij met haar en haar programma’s verbindt.

Met welk bekend persoon, merk of bedrijf voel jij je verbonden? Laat het me weten in de comments. Ik ben erg benieuwd!

Neem contact op
bedrijfscultuurbedrijfswaardenbedrijven verbindenDNA organisatiekernwaardenorganisatie identiteitsophie hilbrand

Laat een reactie achter