Een marketingplan schrijven is geen hogere wiskunde, maar draagt wel bij aan het succes van de onderneming

Geplaatst op donderdag 4 januari - 10:57

Het is januari. Het begin van het jaar 2018 en voor veel marketeers de hoogste tijd om een nieuw marketingplan te schrijven.

Maar hoe vaak gaat het wel niet mis?

Het plan verdwijnt uiteindelijk in de la. In het begin is er wel nog aandacht voor, maar dat verwatert na een tijd. Doelen worden daardoor niet behaald.

Zonde! Want een marketingplan kan enorm bijdragen aan het succes van de onderneming. Een aantal tips.

 

Een marketingplan schrijven is één, maar dan ben je er nog niet.

Want schrijven van een plan, dat kunnen we (bijna) allemaal wel. Maar zijn de voorwaarden ook aanwezig om het plan daadwerkelijk te laten slagen in de uitvoering?

Is er voldoende budget beschikbaar? Is er iemand hoofdverantwoordelijk voor de naleving van het plan? Zijn er realistische doelen gesteld? Het zijn de veelvoorkomende valkuilen van een strategisch marketingplan.

Tip! Schrijf een plan dat direct uitvoerbaar is.  

 

Een marketingplan wordt omschreven als een ‘must’ van iedere onderneming.

We streven allemaal naar meer omzet, meer klanten, een goed imago en een grote naamsbekendheid.

Maar wat betekent dat, méér omzet? Over hoeveel euro hebben we het dan precies?

En over hoeveel nieuwe klanten praten we?  Hoeveel extra klanten zijn dat er per maand? Per week? Per dag?

Wat is volgens de organisatie een ‘goed’ imago? En hoe ga je te weten komen of je dat ‘goede’ imago wel of niet behaald hebt aan het einde van het jaar?

Tip! Maak de marketingdoelen concreet en meetbaar.

 

Een marketingplan is een plan van iedereen.

Er wordt weleens gedacht dat het marketingplan een project is enkel van de marketingmedewerker. Niets is minder waar. Een marketingplan dient de hele organisatie.

Iedereen wilt toch dat het een succes wordt? Dat de organisatie groeit?

Alle medewerkers dragen bij aan dat succes. En aan de communicatie.

De telefoniste vertelt iets aan de telefoon…

De servicedesk medewerker reageert via e-mail op een bericht…

De HRM-verantwoordelijke neemt nieuwe medewerkers aan vertelt over de organisatie…

En ga zo maar door.

Tip! Zorg dat iedereen betrokken wordt bij het plan.

Betrokkenheid marketingplan

 

Wat zijn de unieke kanten van het bedrijf?

Wat kunnen jullie samen beter dan alle concurrenten? Waar blinkt jullie bedrijf nu écht in uit?

Focus je enkel op hetgeen je megagoed in bent en laat de rest weg.

Investeer hierin. Communiceer erover. Dit is waar je marketingplan over zal gaan.

Tip! Ga uit van de eigen kracht van de organisatie en kijk niet teveel naar wat concurrenten doen. 

 

Alle neuzen dezelfde kant op.

Wanneer de doelen helder en meetbaar zijn…

Alle medewerkers weten wat er staat te gebeuren…

Betrokken zijn bij het proces…

Weten wat te communiceren en wat niet…

Er voldoende tijd en budget aanwezig is…

Een hoofdverantwoordelijk aangewezen is voor de naleving van het plan…

Er een plan ligt dat geschreven is vanuit de eigen kracht van de onderneming…

Dat gebaseerd is op de unieke kanten van het product/dienst…

En praktisch van aard is…

Dan is de kans groot dat het marketingplan dit jaar niet in de la verdwijnt maar als leidraad wordt gebruikt in alle toekomstige communicatie.

 

Door het plan niet het project van de marketingmedewerker te laten zijn, maar van iedereen

Zal het geloof in de organisatie groeien…

Voelen mensen de betrokkenheid…

Zal er hard worden gewerkt…

Worden de juiste klanten aangetrokken…

De omzet vergroot…

Doelen behaald…

En succesvol worden gecommuniceerd.

Een marketingplan geeft richting

Een marketingplan geeft richting.

Biedt een houvast. Iedereen weet waar ie aan toe is. Waar de organisatie naartoe wil.

Een marketing schrijven is geen hogere wiskunde, maar is wel degelijk belangrijk.

Een plan schept een optimaal klimaat voor het behalen van de resultaten.

 

Een marketingplan schrijven hoeft ook niet veel tijd en energie te kosten.

Download onderstaande template en vul jouw eigen marketingplan in no-time in.

Niet langer wekenlang dubben over een plan…

Geen wollige teksten…

Of moeilijke begrippen…

 

Maar een pragmatisch plan,

Waarin stap voor stap staat wat er gaat gebeuren,

Een plan dat direct uitvoerbaar is,

Eenvoudig en kort van stof,

Duidelijk en door iedereen te begrijpen.

Met onderstaande gratis template heb jij je marketingplan binnen no-time klaar!

Vraag via de homepage het gratis e-book aan en begin vandaag nog.

Ja, ik wil het gratis e-book aanvragen

 

Er liggen kansen voor het oprapen!

Wordt hier bewust van.

Veel succes!

En mocht je openstaan voor meer nieuwe inzichten en frisse ideeën, weet je me te vinden ;).

Rosian Custers

Neem contact op
effectief marketingplangratis marketingplanMarketingplanMarketingplan 2018marketingplan schrijven tipsmarketingplan tipsMarketingstrategieStrategisch Marketingplan

Laat een reactie achter