Wat is contentmarketing eigenlijk?

Geplaatst op maandag 11 september - 14:17

Mensen vragen me meer dan eens waar mijn bedrijf in gespecialiseerd is. Als ik dan zeg ‘contentmarketing’ zie ik aan de frons op het gezicht dat ik hen niet veel wijzer heb gemaakt. Als ik het vervolgens vereenvoudig door te zeggen ‘het schrijven van aantrekkelijke teksten voor de doelgroep’ wordt het al iets duidelijker. Maar het woord ‘contentmarketing’ blijft vaag. Daarom in deze blog een antwoord op de vraag: wat is contentmarketing eigenlijk?

De definitie van contentmarketing

Nu ik het woord ‘contentmarketing’ Google kom ik vele definities tegen. Zo ook de definitie van Marketing Online: ‘Content Marketing is een vorm van marketing gebaseerd op de gedachte dat relevante en waardevolle content in het huidige medialandschap het meest geëigende middel is om een goed gedefinieerde doelgroep aan te trekken, aan je te binden en tot interactie aan te zetten. Content die zowel online als offline beschikbaar kan zijn’ en de definitie ‘Klanten binden doe je vooral door het bieden van relevante content. Content die de klant echt helpt. In het juiste formaat, via het juiste kanaal, op het juiste moment. Content die zorgt voor communicatie en interactie. Tussen klanten en tussen klant en organisatie. Dat is Content Marketing’ via Joery Bruijntjes.

Een eenduidige definitie van contentmarketing bestaat niet. Toch hebben bovenstaande definities wel iets gemeen. Contentmarketing is:

1. Een vorm van marketing
2. Waarbij het bieden van relevante en waardevolle informatie belangrijk is
3. Om een doelgroep/klant tot communicatie en interactie aan te zetten

interactie met doelgroep
Is contentmarketing iets van de laatste jaren?

Marketeers roepen steeds vaker ‘content is king’. Wat ze daarmee bedoelen is dat je door middel van relevante en waardevolle content (zie punt 2) de doelgroep aan je merk, product of dienst kunt binden en aan kunt zetten tot interactie (zie punt 3). Dat gaat verder dan enkel het zenden van boodschappen.

Waarom je het woord ‘contentmarketing’ in de laatste jaren steeds vaker voorbij ziet komen heeft volgens Marketing Online de volgende redenen:

– Mensen zijn beter geïnformeerd dan ooit tevoren
– Mensen zijn voortdurend opzoek naar (relevante) informatie
– Mensen hechten meer waarde aan de (online) mening van anderen
– Mensen staan open voor uitwisseling/interactie en delen informatie en ervaringen gemakkelijk online
– Consumenten verwachten van bedrijven dat zij snel en toegankelijk alle voor hen relevante informatie beschikbaar hebben

Bedrijven en organisaties moeten mee in die behoeften en zullen transparant moeten zijn. Bijvoorbeeld door het delen van blogs, online nieuwsbrieven, social media berichten of door het verspreiden van video’s met uitleg over het product of de dienst. Mede door het toenemende gebruik van internet en Social Media is contentmarketing belangrijk geworden. Transparantie is het sleutelwoord. Consumenten willen weten wat voor soort product ze in huis halen en met welk bedrijf ze zaken doen.

Contentmarketing is een proces

Nu we weten wat contentmarketing is en waarom het de laatste jaren zo vaak genoemd wordt, moeten we dit niet verwarren met een hype of een campagne. Zo schrijft Frankwatching: ‘Wanneer een organisatie de keuze maakt voor het strategisch inzetten van contentmarketing is het van belang in te zien dat contentmarketing een proces is, geen campagne’. Daarmee slaat Frankwatching de spijker op z’n kop. Contentmarketing is iets voor op de lange termijn. Daar kun je niet nu mee beginnen en verwachten dat het in twee weken iets oplevert. Dat heeft tijd nodig. En een strategie.

contentstrategie

De contentstrategie

Zomaar in het wilde weg content verspreiden, dat heeft geen zin. Want wie wil je bereiken? Wat is je doel? Wat is je boodschap? Hoe wil je dat de doelgroep je gaat zien? Belangrijke vragen waar we van tevoren bij stil moeten staan. Daarnaast hoort er goed over de onderwerpen nagedacht te worden, wil je jouw boodschap op een juiste manier overbrengen. Planning is van cruciaal belang. Wanneer verspreid je wat via welk kanaal? Om daar overzicht in te behouden werk ik met een contentkalender. Daarin beschrijf ik welke content ik op welke dag wil gaan verspreiden. Met als bijkomend voordeel dat ik ver van tevoren kan werken aan de content, de tijd heb om iets creatiefs te bedenken en zaken af kan stemmen met anderen. Zo weet iedereen wat ik van plan ben om te delen. Wel zo geruststellend.

Terug naar de contentstrategie. Deze is nodig voor het uitvoeren van contentmarketing activiteiten. Het is iets anders dan een social media strategie of een online marketing strategie. Met de contentstrategie bepaal je welke informatie je inzet op welk moment, via welk kanaal, voor welke doelgroep. Een contentstrategie ontwikkelen, daar gaat wel wat tijd in zitten. Want een goede contentstrategie heeft een goed geformuleerde kernboodschap, een duidelijke doelgroepomschrijving, structuur (contentkalender) en een beschrijving van waar (op welke websites/platforms/kanalen) de doelgroep zich bevindt. Een contentstrategie dwingt je om bepaalde keuzes te maken. Want iedereen die maar betaalt tot je doelgroep rekenen, werkt averechts (lees ook de blog ‘Kiezen is kunde’ van Marlene Dekkers).

Het draait allemaal om het genereren van leads

Het doel van contentmarketing is kennis overbrengen in ruil voor leads. Daarbij vergeten opdrachtgevers weleens dat mensen niet zomaar hun contactgegevens achterlaten. Daar moeten ze wel een verdomd goede reden voor hebben. Om te zorgen dat mensen dat wél doen, hoort jouw content aantrekkelijk en relevant te zijn. Daarnaast is het natuurlijk van belang dat je boodschap (en daarmee de kennis die je overdraagt) goed verpakt is. Wat ik daarmee bedoel is; duidelijke, eenvoudig en gemakkelijk leesbare content die door iedereen te begrijpen valt. Omhult in een creatief jasje, want het oog wil ook wat.

Conclusie: wat is contentmarketing?

Samengevat draait contentmarketing om het geven van relevante informatie voor de doelgroep. Om contentmarketing succesvol te laten zijn moet je als bedrijf transparant zijn, de interactie aandurven met je doelgroep en waardevolle kennis delen. Maar deel die kennis niet wanneer het toevallig uitkomt. Doe dit zorgvuldig. Denk van tevoren goed na wie je wilt bereiken, wat je specifieke boodschap is, hoe en wanneer je dit gaat verspreiden.

Als je hulp nodig hebt op het gebied van contentmarketing, bijvoorbeeld bij het ontwikkelen van een contentstrategie? Ik help je graag!

Rosian Custers

Neem contact op
content marketingcontentkalendercontentmarketingcontentstrategiecopywriterdefinitie contentmarketingonline marketing

Laat een reactie achter