Het schrijven van mijn eigen ondernemersverhaal was zo gemakkelijk nog niet. 3 tips waardoor het tóch is gelukt!

Geplaatst op maandag 10 juli - 19:04

Een tijdje geleden tijdens een evenement kreeg iedere deelnemer de kans om te pitchen. Stuk voor stuk stonden ondernemers op en vertelden ze, kort maar krachtig, waarom zij doen wat ze doen. Met veel bewondering luisterde ik naar deze verhalen en raakte ik geïnspireerd. Een krachtig ondernemersverhaal, dat wilde ik ook wel! Maar hoe kom ik dan tot een eigen verhaal?

Gebeurtenissen die de doorslag gaven

Wat steeds terugkwam in de verhalen was het moment waarop de ondernemers besloten voor zichzelf te beginnen. Vaak ging hier een intense gebeurtenis aan vooraf. Bij de een kwam de ommekeer na het doorstaan van een vreselijke ziekte. De ander wilde mensen helpen na het hebben van een moeilijke jeugd. Weer een ander besloot te gaan ondernemen na een heftige burn-out.

Dit zie je overigens ook bij grootheden als Richard Branson terug, die als dyslectisch jongetje uit een arbeidersgezin niet mee kon meekomen op school, als ‘lui’ en ‘dom’ werd bestempeld door de leraren en vervolgens van school werd gestuurd omdat hij zich teveel met andere zaken bezig hield (zoals sporten en een eigen tijdschrift voor studenten opzetten).

Hulp gezocht

Ik besefte dat het lastig zou worden om een eigen ondernemersverhaal te schrijven, omdat er in mijn geval geen heftige gebeurtenis aan vooraf is gegaan. Wat moest ik in godsnaam vertellen dan?

Ik besloot hulp in te schakelen van Tom Jessen, eigenaar van t-talks. Tom is radiopresentator bij L1, dagvoorzitter en coach. Hij weet als geen ander dat het belangrijk is om een verhaal te hebben en dit goed over te brengen.

Tips voor het schrijven van een ondernemersverhaal

Tom heeft mij tips gegeven waardoor het tóch is gelukt mijn verhaal te schrijven. Deze tips wil ik graag met je delen, zodat ook jij aan de slag kunt met jouw verhaal.

Tip 1: Stel jezelf de vraag: waarom ben je gaan ondernemen?

Het antwoord op bovenstaande vraag is de kern van mijn ondernemersverhaal geworden en daardoor ontzettend belangrijk. Door dit antwoord centraal te zetten, wist ik wat de boodschap van mijn verhaal zou zijn.

Tip 2: Formulier voor jezelf: wat kun je de klanten bieden?

Het is leuk om je eigen verhaal te schrijven, maar wat hebben je klanten eraan? Daarom gaf Tom de tip om in mijn verhaal een brug te slaan tussen wie ik ben en wat ik aanbied (mijn diensten), zodat lezers weten waarvoor ze mij kunnen inschakelen.

Tip 3: Schrap alle tekst die overbodig is

Als enthousiaste ondernemer verzandde ik al snel in een te lange tekst. Er was teveel om te vertellen! Deze tip heeft me geholpen om to the point te blijven in mijn verhaal en alles wat niet bijdraagt aan de boodschap, te schrappen.

Klaar is Kees

En zo heb ik, met een beetje hulp, toch een volledig eigen ondernemersverhaal kunnen schrijven, dat vanaf nu ook te lezen is op mijn website. Laat je weten wat je ervan vindt?

Veel leesplezier!

Rosian Custers

Neem contact op
copywritingcorporate storyondernemersverhaalstorytelling

Laat een reactie achter